Moneyback, cashback – co to za usługi i czym się różnią?

moneyback

W miarę rozwoju rynku bankowego i coraz większego zakresu usług oferowanych przez banki, coraz powszechniejsze stają się usług cashback i moneyback. Można się także z nimi spotkać przeglądając taryfy opłat i prowizji). Warto wiedzieć czym one są i dobrze je odróżniać, szczególnie że ich funkcje są zupełnie inne.

Co to jest cashback?

Korzystanie z karty debetowej lub kredytowej do codziennych zakupów nie jest zaskoczeniem, wszyscy do tego przywykli. Chociaż bankowość elektroniczna nadal rozwija się i ułatwia osobom płacenie rachunków, czasami potrzebujemy gotówki. Alternatywą dla znalezienia najbliższego bankomatu jest wykorzystanie usługi cashback. Polega ona na wypłacie gotówki w sklepie, podczas płatności kartą. Co istotne, nie jest możliwa wypłata bez transakcji zakupu. Wystarczy (przy założeniu, że dany sklep lub punkt usługowy zgadza się na takie usługi) zgłosić chęć wypłaty pracownikowi obsługującemu kasę.

Cashback jest dobrym rozwiązaniem jeśli potrzeba nam gotówki, jednak tak naprawdę – przecież skoro możemy skorzystać z karty do wypłaty to tym bardziej możemy nią zapłacić. Niemniej jednak czasami może to być przydatne. Trzeba tylko pamiętać o limicie – maksymalnie 200 PLN dla jednej transakcji, no i liczyć się z niezadowoloną miną pracownika danego sklepu czy stacji benzynowej. 😉

Szeroki zakres informacji o cashback dostępny jest pod tym linkiem w raporcie NBP – https://www.nbp.pl/systemplatniczy/cash-back/cashback2014.pdf

Co  to jest moneyback?

Moneyback to zupełnie inna i naszym zdaniem znacznie bardziej przydatna usługa. Jest to sposób promocji płatności kartą. Bankom zależy na tym, żebyś jak najwięcej korzystał/a z karty. Pozwala im to na lepsze związanie klienta ze sobą i zwiększa szansę na sprzedaż mu w przyszłości kolejnych produktów. Dodatkowo, za każdą transakcję banki pobierają prowizję od sklepu (cena dla Ciebie jest taka sama) – jest ona jednak już ustawowo ograniczona do 0,2%.

Tak czy inaczej niektóre banki wręcz płacą swoim klientom za płatności kartą. Jest to tak zwany moneyback. Polega on na zwrocie przez bank jakiegoś ułamka płatności dokonanych kartą w danym miesiącu. Zwracany procent wynosi najczęściej pomiędzy 2% a 5% i jest też ograniczony kwotowo (np. w danym miesiącu można uzyskać maksymalnie 25 PLN zwrotu).

Trzeba podkreślić, że programy moneyback nie wiążą się z żadnymi negatywnymi konsekwencji podatkowymi dla klienta. O ile mieszczą się w przedziale do 760 PLN rocznie, taka sprzedaż premiowa jest zwolniona z opodatkowanie. Nawet jednak jeśli przekroczy ten poziom w jednym banku,  to bank jest odpowiedzialny za odprowadzenie podatku.

Więcej o moneyback i ranking aktualnie najlepszych programów moneyback znajdziesz pod tym linkiem.

Jeśli dużo korzystasz z karty, koniecznie zdecyduj się na konto osobiste z programem moneyback. Obecnie banki chętnie promują w ten sposób swoje konta – bardzo aktywny w tym zakresie jest T-mobile Usługi Bankowe, ale dobre programy pojawiają się też co jakiś czas w mbanku, Eurobanku, ING, BNP Paribas i Millennium.